وبلاگ شخصی علی زمانی

پیرامون مطالعات و دلبستگی های شخصی

وبلاگ شخصی علی زمانی

پیرامون مطالعات و دلبستگی های شخصی

در این بلاگ ، تمام حوزه هایی که به نوعی علاقه مند به کار هستم رو می نویسم ،
گاهی در مورد فیزیک و مقالات و تحقیقات و کارهایی که علاقه به پیگیریشون دارم ،
گاهی در مورد نظریات جامعه شناختی و روانشانی ، گاهی در مورد افکار جهان بینی ، گاهی در مورد طراحی وب ،
هر چیزی که به نوعی علاقه مند هستم ، در این بلاگ می گنجد

پربیننده ترین مطالب

متفاوت بودن

شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۲۳ ب.ظ

بهترین نمونه برای شروع  ، معمولا نکاتی هستند که بدون فکر آغاز می شوند ولی با تفکر و اندیشه پخته و به جلو می روند،

آگاهی؛ همواره نکته ای کلیدی برای آدمیت بوده است ، ابزاری قوی برای فعمیدن و پیدا کردن حقیقت ، ولی خود اگر از نقطه ای صحیح آغاز نشود، چه بسا گمراه کننده تر خواهد بود.

آنچه مهم است ، آگاهی ما باید به دور از تعصبات ملی ، نژادی ، دینی و اعتقادی باشد . آگاهی هنکامی که آزاد باشد می تواند عقاید و مسیر آزادانه وصحیح را مشخص کند. می تواند ما را به سمتی ببرد که خود می خواهیم نه مسیری که برای ما تعیین شده است !

هر آنچه آدمی آزادانه تر بایندیشد ، قدرت بیشتری برای حرکت واقعی و صحیح خواهد داشت ، ولی اگر چه  ، پیشفرض های ذهنی و باوری ما ، از عقاید و افکاری سرچشمه میگرند که خود ، به طور صحیح در مورد موجودیت آنها چیزی نمی دانیم ، حتی اگر به عقیده ی زیادی مسیر درست را انتخاب کنیم ، باز هم اشتباه کرده ایم و آزادی واقعی را از خود سلب کرده ایم .

ما هنگامی آزاد خواهیم بود که در پایین ترین سطوح فکری خود هم ، بهمیم به چه می اندیشیم ، احساسات خود را به طور شفاف و واضح ببینیم و خود ، آگاهانه تصمیم به پیروی از سلسله افکاری کنیم که ریشه ی عقاید و آرمان های ما خواهند بود.

ولی سخت از که ما از بتدا ، فکری صحیح و بدون وابستگی داشته باشیم .وابستگی که در مراحل قبل از زمان آگاهی خود خواسته ی ما شروع شده و در ریزترین تفکرات و عقاید ما ریشه داشته اند .

اندیشیدن و روشی که بتواوند ما را از چهار چوب های متداول و ثابتی که که ما را به خود دوخته اند ، سخت و گاهی حماقت آمیز است !

کافی است تصور کنید که حتی نوع قدم زدن شما ف نوع آب خوردن  ، نوع تنفس ، نوع و جنس کلماتی که هر روزه به کار میبرید ، همگی بخشی از عقایدی هستند که شخصیت شما را از آن خود کرده اند !

ولی به نظرم ، احمقانه بودن ، البته کلمه ی احمقانه مترادف با دیوانه نیست . منظورم از احمقانه بودن روش فکر کردن است ، مثل احمق ها فکر کردن ، چیز های بدیهی و پیش پا افتاده هم شک کردن و عجیب دیدن .

نوعی ابزار که مارا از چهار چوب هایی که خود هم نمی توانیم مرزبندی آنها را تجسم کنیم ، نزدیک می کنند و عقاید و مرز های فکری ما را برایمان مجسم و قابل لمس میکنند .

برای مثال فکر کنید که یک روز درست زمانی که در بحثی جدی هستید و با دیگران حرف میزنید ، یکدفعه و بیهوده با صدای بلند بخندید و در عین حال ، حرکات و احساسات خود و اطرافیان را هم زیر نظر بگیرید .

میبینید که چقدر زیر فشار نگاه ها  و احساسات محیط هستید چون کاری خلاف وقاع و عقاید محیط انجام داده اید پس محیط شما را تحت فشار قرار می دهد .ممکن از خجالت بکشید و بابت بی ادبی انجام شده عذر خواهی کنید و دیگران هم در کنیه ی ذهنشان فکر کنند که شما دیوانه شده اید !

به طور ناخاسته ، بدون اینکه ما دخالتی داشته باشید ، به ما فهمانده شده است از چهار چوب های خاصی پیروی کنیم که متشخص باشیم ، که برای دیگران متشخص باشیم ، که از آن دیگران باشیم !

ولی مثال بالا را برای توجیه دیوانه بازی نزدم ، به نظرم آدمی باید آزاد باشد ، به معنای واقعی ، هیچوقت تسلیم اراده ی محیط نشود و کاری که می اندیشد درست است را انجام دهد .

اگر عقیده و نظری داریم مطمئن باشیم که عمیقا به آن اعتقاد داریم ، نه چیزی برخاسته از عقاید افرادی که بر روی ما تاثیر گذاشته اند .

به نظرم آزادی فکری و عقیدتی لازمه ی نو آوری و متفاوت بودن است .لازمه ی ساخت و خلف نو و جدید است . پیدا کردن و درست کردن مسیر های جدید و متفاوت است ، لازمه ی تفکر آزاد است .

لازمه ی تفکری است که چهار چوبی ندارد و در عین حال چهار چوب های جدیدی را خلق میکند.لازمه ی حرکتی است که فشار و اجباری بر روی آن نیست .

آزادی واقعی می تواند فکر باز و بدون تعصب باشد . یک نقاشی باشد که طرح هایش به هیچ نفر و سبکی تعلق نداد و در عین حال زیبا و چشم نواز است !

به نظرم آدمی موقعی می تواند دنیا را متفاوت ببیند که پیشفرض های ذهنی و عقیدتی خود را ، خودش ساخته باشد و اگاهانه حرکتی را انجام دهد که از آن خود است و خالقی خواهد بود که خلق میکند، از عقاید و بار های خودش!

کسی که آزاد باشد دنیا را همانگونه که هست می بیند ، با تمام اتفاق ها و بخش هایش که می تواندد معنی زشت و زیبا را به خود بگیرند .

آدمها را بدون آنکه در موردشان قضاوتی کند ، دوست دارد ، چون از درون به خودش اعتقاد دارد و دیگران را ، همانگونه که هست قبول می کند ، بدون پیشزمینه و تفکری انتقادی و تشویقی

خودش را بر مبنای حقیقت می سازد و حقیقت یعنی همه چیز ، هر چند بسیار سخت و دست نیافتنی است .

 

 

۹۳/۰۷/۱۲
علی زمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی